Simposio 5. Universidad, conocimiento e innovación para el desarrollo sostenible.
CSO
II Taller Internacional “Las ciencias sociales y humanísticas desde la universidad”.
Resumen
Toda producción artística, literaria e intelectual, representa el patrón cultural existente; el registro de la historia y su transmisión de una generación a otra, es una producción cultural en función de la sociedad y por tanto, apelando a la vocación de servicio social de estos tiempos, proponemos una diferente estructuración de la enseñanza de la Historia de Cuba, abordando la trascendencia que tiene la palabra del maestro, su capacidad de narrar en el momento de llevar a cabo el proceso de enseñanza-aprendizaje, para no perder la memoria y ayudar a concebir el futuro. Es necesario recuperar las voces muchas veces olvidadas de algunas de las principales personalidades participantes de los hechos históricos para enfrentar la guerra cultural y de símbolos que se nos hace. Estas propuestas didácticas que hacemos, no significan, per se, la solución ni la absoluta verdad en cuanto a qué y cómo impartir la asignatura; constituyen, únicamente, disquisiciones teóricas para contribuir al desarrollo de un mejor proceso de enseñanza/aprendizaje de la Historia de Cuba en los nuevos contextos sociales y culturales, como expresión de una novedosa manera de garantizar una Educación Superior de más calidad. En la elaboración de la propuesta se emplearon los métodos inductivo-deductivo y análisis y síntesis de diversas fuentes teóricas.
Abstract
All artistic, literary and intellectual production represents the existing cultural pattern; the record of history and its transmission from one generation to another, is a cultural production based on society and therefore, appealing to the vocation of social service of these times, we propose a different structuring of the teaching of the History of Cuba , addressing the importance of the teacher's word, his ability to narrate at the time of carrying out the teaching-learning process, so as not to lose memory and help to conceive the future. It is necessary to recover the often forgotten voices of some of the main personalities involved in historical events in order to face the cultural and symbol war that is waged against us. These didactic proposals that we makedo not mean, per se, the solution or the absolute truth regarding what and how to teach the subject; They only constitute theoretical disquisitions to contribute to the development of a better teaching/learning process of the History of Cuba in the new social and cultural contexts, as an expression of a new way of guaranteeing a higher quality Higher Education. In the preparation of the proposal, inductive-deductive methods and analysis and synthesis of various theoretical sources were useddo not mean, per se, the solution or the absolute truth regarding what and how to teach the subject; They only constitute theoretical disquisitions to contribute to the development of a better teaching/learning process of the History of Cuba in the new social and cultural contexts, as an expression of a new way of guaranteeing a higher quality Higher Education. In the preparation of the proposal, inductive-deductive methods and analysis and synthesis of various theoretical sources were used